در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان، صنعتگران برگزیده استان یزد به مناسبت روز ملی صنعت و معدن تجلیل شدند.

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر ،  مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن به همت و دبیری خانه صمت و با همکاری سازمان صنعت و معدن، اتاق بازرگانی و سایر تشکل ها و انجمن های استان یزد برگزار شد.

سید علی اکبر کلانتر، رئیس خانه صمت استان ضمن خیر مقدم به میهمانان و تبریک روز صنعت، در مورد انتخاب برترین های سال جاری در بخش های پیشکسوتان، بانوان کارآفرین، واحد های نمونه صنعتی و معدنی، واحد های برتر در حوزه تحقیق و توسعه و همچنین مدیران جوان موفق که آینده صنعت و معدن هستند توضیح داد.

رئیس اتاق بازرگانی نیز از حمایت های استاندار و تیم اقتصادی ایشان از تولید کنندگان تقدیر کرد و با تأکید برا اینکه امروز تولید کار آسانی نیست و همت والا میطلبد، از کسانی ک به اسم تولید سوءاستفاده میکنند و چوبش رو بعضی صنعتگران میخورند گلایه کرد .

دستمالچیان افزود استان صنعتی و معدنی یزد با فعالیت ۳۵۱۰ واحد صنعتی نیازمند بازنگری و اصلاح سیاست های ارزی است که هم صادر کننده و تولید کننده در تنگنا قرار نگیرند و هم ارزی که صادر کننده با زحمت وارد کشور میکند نصیب دلالها نشود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این مراسم، ضمن تبریک روز صنعت گفت: استان یزد دومین استان معدنی کشور است و اشتغال بالغ بر ۱۱۵۰۰۰ نفر در واحد های صنعتی استان باعث رونق و دلگرمی است.

صادقیان با اشاره به تراز تجاری مثبت استان افزود: بیش از ۱۷ درصد تولید فولاد کشور و ۲۷ درصد نساجی کشور از آن یزد است و رتبه چهارم توسعه یافتگی صنعتی را دارد.

مدیر کل صمت استان با تشکر از مساعدت ها و همراهی های ارزشمند استاندار محترم، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولین قوه قضاییه و همچنین مشاوره های ارزشمند اتاق بازرگانی و خانه صمت و سایر تشکل های بخش خصوصی اظهار امیدواری کرد، همدلی و همت توأمان بخش خصوصی و دولتی باعث شود تا بتونیم از مشکلات عبور کنیم.

معاون وزیر صمت نیز با ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالین اقتصادی یزد گفت: هرچند به خاطر مدیریت ناترازی ها مجبور به اعمال برخی محدودیت ها هستیم اما در جایگاه مسئولیتی از شما قدردانی میکنم که در این اکوسیستم اقتصادی با وجود موانع زیادی که وجود دارد همچنان بلند همتانه به تولید مشغول هستید.

فولادگر با اشاره به شعار وزارت صمت با عنوان “جهش تولید صادرات محور دانش بنیان” به این معنا که هم به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنیم و هم صادرات را رونق دهیم؛ ادامه داد: تلاش میکنیم ظرفیت های اقتصادی ایران بازنمایی و بازرهای جدید خلق شود.

وی چشم انداز کشور را ورود به بازارهای خارجی دانست و تأکید کرد باید با صادرات، مرزهای اقتصادی ایران را فراتر از مرزهای جغرافیایی تعریف کنیم.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت همچنین نظم بخشی به حوزه ارز با روش تخصیص ارز مبتنی بر تولید را یکی از اهداف وزارت صمت برشمرد وتصریح کرد تولید کنندگان سهامداران اصلی آینده اند که بار پیشرفت کشور به دوش آنهاست پس باید به سمتی برویم که هر فعال اقتصادی انتخاب اولش تولید باشد.

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس هم با بیان این که یزدی‌ها پرچمدار توسعه صنعت در کشور هستند و با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت: متاسفانه هیچ فرایند و ساز و کاری برای این حضور و مشارکت مشخص نیست تا شاهد جهش باشیم.

جوکار ادامه داد: عمده مشکلات به ناهماهنگی امور در بخش های مختلف که باید از تولید حمایت کنند برمیگردد. قابل قبول نیست که بخاطر ناترازی انرژی؛ یک واحد تولیدی را تعطیل کنیم و نفس تولید را بگیریم. استان یزد با وجود ظرفیت های بالا در بحث تولید و همت مردان و زنان غیور که در دل کویر چنین تمدنی بزرگی ساخته اند میتواند حرف اول در بحث انرژی های تجدید پذیر در کشور را داشته باشد

وی تأکید کرد اگر بخواهیم جهشی صورت بگیرد باید به خواسته های منطقی کسانی ک در تولید خدمت میکنند توجه کنیم.

جوکار با قدردانی از صنعتگران یزدی که با چنگ و دندان خط تولید در یزد زنده نگه داشتند خاطرنشان کرد صرفا صدور دستورالعمل راه به جایی نمیبرد و اگر بخواهیم فضای کسب و کار را رونق دهیم باید موانع را برداریم.

استاندار یزد نیزبا تقدیر و تشکر ازجامعه بزرگ صنعت و فعالین اقتصادی یزدی گفت : بخشی از هویت، اصالت، کرامت، عزت و افتخار یزد مرهون زحمات یکیایک شماست.وی همچنین از تلاش های بی وقفه محمد ضرابیه؛ مدیر عامل یزد باف به عنوان با سابقه ترین صنعتگر و پیشکسوت استان یزد قدردانی کرد.

در پایان از رئیس کل سابق دادگستری استان بخاطر ۵ سال تلاش در راستای حمایت از تولید،در ده ها جلسه اقتصاد مقاومتی و یکی از فعالین اقتصادی استان در خصوص ایجاد همبستگی و تعامل بین بخش خصوصی و دولت و همچنین از ۳۹ برگزیده سال جاری استان یزد با اهداء لوح و تندیس تجلیل شد.