عزیزالله سیفی گفت: بیش از 500 پروژه در نقاط مختلف شهر میراث جهانی یزد در حال انجام است که سه پروژه بزرگ و مهم همزمان با اعیاد قربان تا غدیر افتتاح می شود و عیدی شورا در ادامه خدمت رسانی به مردم این دیار است.

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر، عزیزالله سیفی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد، در یکصد و نود و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد گفت: ۵۰۰ پروژه توسط شهرداری در محلات مختلف در حال انجام است که سه پروژه بزرگ همزمان با اعیاد قربان تا غدیر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: زیرگذر، میدان و تقاطع غیرهمسطح صاحب‌الزمان(عج) اولین پروژه است که با هزینه‌ای بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در طول ۵۴۰ متر مربع و مساحت سه هزار و ۲۱۵ متر مربع اجرا شده است. دومین پروژه نیز بلوار مرحوم آیت‌الله ابوترابی است که بیش از ۱۸ سال بلاتکلیف رها شده بود و در شورای ششم تصمیم‌گیری و درخواستی که سال‌ها مردم پیگیری می‌کردند، اجرایی شد. این بلوار بخشی از ترافیک شهر یزد را کاهش داده و از بلوار آیت‌الله خامنه‌ای تا سه راه تعاون ادامه دارد و از مسیرهای کلیدی و مؤثر در تکمیل و آسان‌سازی رینگ شهری است.

سیفی افزود: بلوار مرحوم آیت‌الله ابوترابی نیازمند آزادسازی بیش از ۳۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع املاک در مسیر بود که با تصمیم‌گیری شورای اسلامی شهر یزد و طی اقدام جهادی انجام شد، همچنین هشت هزار مترمربع طول جدول‌گذاری و ۳۰ هزار مترمربع زیرسازی و آسفالت نیز انجام و آماده بهره‌برداری شد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: سومین پروژه نیز فاز اول پارک طبیعت یزد (اکو پارک) است که ۳۵ هکتار از پنجاه هکتار آن آماده شده و تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و فاز اول افتتاح می‌شود. در شورای ششم شهر یزد با مردم عزیز دارالعباده عهد بسته‌ایم که فعالیت‌های بلاتکلیف در این شورا پیگیری شود و لذا با توجه به آماده بودن این پروژه‌ها همزمان با عید قربان در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما با حضور یکی از مقامات کشوری همزمان با اعیاد غدیر تا قربان به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوی گفت: دو هفته تا هشتم تیرماه باقیمانده و این انتخابات هم از نظر خارجی و هم داخلی اهمیت بسیار بالایی دارد و امیدواریم با نگاه مثبتی که مردم دارند، برای حفظ انقلاب و نظام حضور گسترده داشته و بار دیگر مشارکت بالا و حماسی در تاریخ پرافتخار این نظام مقدس ثبت شود. همه ما باید جهت برگزاری انتخابات شکوهمند حضور مسئولانه داشته باشیم و مردم نیز یکبار دیگر حماسه ماندگار را در هشتم تیر خلق کرده و بار دیگر مشت محکمی به دهان دشمنان اسلام و انقلاب خواهند زد.

فخرالسادات خامسی، عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این جلسه علنی گفت: مقرر شده بود که همه کمیته‌ها و کمیسیون‌های شورا جهت اطلاع دیگر اعضا نسبت به ارائه گزارش در صحن علنی اقدام کنند که متأسفانه انجام نشد. سومین سال شورای ششم شهر یزد در حال اتمام است و اعضای شورا در جریان برخی از این اقدامات قرار ندارند و لذا درخواست دارم تا این اقدام انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: خوشبختانه در ابتدای فعالیت شورای ششم اقدامات بسیار خوبی در زمینه برگزاری بازارچه‌ها و حمایت از زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست انجام شد اما متأسفانه در سال جاری این بازارچه‌ها تقریباً تعطیل شده است. راه معیشت بسیاری از این بانوان از طریق فروش محصولات خانگی است و متأسفانه بازارچه‌های دیگر ارگان‌ها مثل اوقاف در امامزاده سید جعفر محمد(ع) نیز به‌دلیل طرح توسعه برچیده شده و برای محل جدید نیزهزینه سرسام‌آوری درخواست شده که از توان این قشر خارج است.

خامسی افزود: متأسفانه تسهیلات مشاغل خانگی نیز عمدتاً شامل حال این بخش نشده و از اقدامات حمایتی دولتی نیز محروم بوده‌اند و لذا درخواست دارم طرح جامع ساماندهی مشاغل خانگی اجرا شده و شهرداری یزد نیز برای فعال‌سازی مجدد بازارچه‌ها اقدام کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدناصر حیدری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: قانونی توسط سران قوا ابلاغ شده و به‌کارگیری امریه برای ارگان‌هایی مثل شهرداری مصوب شده اما تاکنون هیچ گزارشی در این زمینه داده نشده و قانون بلاتکلیف مانده است.

وی ادامه داد: در تصویب قوانین نباید حق مردم تضییع شود و هر چند در این شورا برای حفظ باغات همواره اقدام شده اما نباید قوانین منجر به تضییع حق شهروندان شود. در زمینه کاربری‌های مختلف ارگان‌هایی مثل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان متولی هستند اما در زمینه باغات هیچگونه ارگانی مشخص نشده و بلاتکلیف است و شهروند بدون حامی بوده و در هر شرایطی باید باغ را نگه دارند که دور از انصاف است .

عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: برخی از مناطق شهر یزد حق‌آبه و جوی آب دارد اما در مسیر به دلیل سهل انگاری و گاهاً خیانت‌هایی که شده تخریب شده و هنگامی که زیر ساخت آن تخریب شده چگونه باید این باغات حفظ شود. باغات با زور قابل حفظ شدن نیست و بی‌عدالتی و ظلم و تضییع حق مردم است چون هیچ ارگانی متولی باغ‌ها نیست و مالک را مجبور می‌کنیم در هر شرایطی باغ را نگه دارد. پیشنهاد داریم تا شورای اسلامی شهر یزد مکاتبه‌ای با مجلس شورای اسلامی داشته و برای باغ‌ها نیز متولی مشخص شده و تعیین تکلیف شود.

یادآور می‌شود در این جلسه علنی نامگذاری جدید معابر و کوچه‌ها و همچنین نامه‌ها و طرح‌های وارده بعد از تبادل نظر با رأی‌گیری اعضا تصمیم‌گیری شد.