قائم‌مقام وزیر صمت گفت: باید فرآیند توزیع و قیمت‌گذاری بسیاری از کالاها تغییر و مانع اثرگذاری نظرات شخصی در فرآیند قیمت گذاری یک کالا شد.

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر؛ سید مهدی فرحی در نشست کارگروه تنظیم بازار استان یزد که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد و تعدادی از مدیران استان ظهر روز گذشته در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور شهید معتقد بود در شرایط فعلی نیاز است که در مقابل جنگ اقتصادی که دشمن علیه کشور ایجاد کرد دفاع و مقاومت کرد اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی در برابر موضوعاتی که بحث حق مردم در میان بود به‌هیچ‌عنوان عقب‌نشینی نمی‌کردند و جزو موارد محدودی که ایشان عصبانی می‌شدند در همین زمینه دفاع از حق مردم بود.

قائم‌مقام وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه زنجیره بازرگانی یک‌روند طولانی است و به مولفه‌های متعددی بستگی دارد تصریح کرد: هرکدام از این مؤلفه‌ها که کار خود را به‌خوبی انجام ندهند ضربه‌ای به کشور وارد می‌شود.

وی افزود: در تمام دنیا فاصله تولید تا سفره مردم ۱۸ درصد هزینه دارد ولی در کشور ایران این عدد حدود ۴۵ درصد است که نشان از آن دارد که کشور ایران گران اداره می شود.

فرحی با تأکید بر اینکه برای برخی کالاها به دنبال تغییر روش توزیع هستیم تصریح کرد: در اولین قدم در زمینه لاستیک این اقدام انجام شده است و به‌صورت آزمایشی در یکی از استان‌های کشور در حال اجرا است و در زمینه نظارت و بازرسی نیز برنامه‌های متعددی وجود دارد که به دنبال اجرای آن هستیم.

قائم‌مقام وزیر صمت در مورد قیمت‌گذاری کالاها نیز گفت: قیمت‌گذاری در تمام دنیا فرمول خاصی دارد که باید در کشور ما نیز براین‌اساس تعیین شود و در این زمینه به دنبال ایجاد سامانه‌ای هستیم تا تمام سلیقه‌های فردی و اعمال نظرات نیز از روند قیمت‌گذاری کالاها حذف شود که این روش‌ها باعث می‌شود فرایند تولید تا زمانی که به کالای مربوطه به سفره مردم می‌رسد به‌شدت کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه استان یزد در زمینه توزیع، قیمت‌گذاری، نظارت و بازرسی کالاها اقدامات بسیار خوبی انجام داده است اظهار داشت: باید از تمام تجربیات و مزیت‌های رقابتی که ویژه یک استان است در سطح کلان استفاده شود.

قائم‌مقام وزیر در ادامه این نشست با اشاره به اینکه باید زنجیره ارزش‌ساز بازار با استفاده از سامانه‌های هوشمند به یکدیگر متصل شود خاطرنشان کرد: باید از ابزارهای روز دنیا در جهت رصد و کنترل بازار به‌صورت دقیق استفاده کرد و اقدامی که استان یزد در این زمینه و با به‌کارگیری ابزارهای جدید توانسته است تورم به‌خوبی کنترل کند، نمونه‌ای از موفقیت این اقدام است که امیدواریم بتوانیم این استفاده از ابزارهای روز دنیا را در تمام زمینه‌ها داشته باشیم.

همچنین محمد علی شاه‌حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد در این جلسه اظهار کرد: در سال جهش تولید شاخص رشد اقتصادی و حفظ آرامش سفره مردم که مورد تاکید مقام معظم رهبر انقلاب است دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: رصد بازار، فراوانی کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم نکته محوری و کلیدی است که در تمام جلسات تنظیم بازار بر آن تأکید می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد ادامه داد: در مورد فراوانی اقلام اساسی از جمله مرغ، شکر و روغن مشکلی نداریم و تدابیر لازم جهت تأمین اقلام استراتژیک به‌ویژه گوشت و مرغ گرم ویژه سکوهای تنظیم بازار توسط جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

شاه‌حسینی ادامه داد: در حوزه کالاهای اساسی، دستگاه‌های نظارتی در هر نشست تنظیم بازار استان یزد از وضعیت روند قیمت و فراوانی کالاها از جمله (برنج، گوشت، مرغ و …) و در حوزه سخت‌افزاری مانند اقلام ساختمانی و … گزارش‌های میدانی و به روزی را ارائه می کنند.