مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اعلام کرد: بیش از ۳۰۹۳ رشته قنات در استان یزد دایر بوده که با استحصال ۱۵۶ میلیون متر مکعب در سال، تامین کننده ۲۲/۵ تا ۲۵ درصد آب بخش کشاورزی است‌.

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر؛ عباس بشارتی ضمن اشاره به اینکه در ۴۴۰ رشته قنات با طول تقریبی ۵۸ کیلومتر عملیات بازسازی و نوسازی انجام گرفته است ، اظهار کرد : در سال۱۴۰۱از محل کمک های فنی اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات استان مبلغ ۵۶۵ میلیارد ریال مصوب گردید که تاکنون با تخصیص ۱۰۰ درصد، کار احیا و مرمت ۴۴۰ رشته قنات در شهرستان های استان رقم خورده است.

وی افزود: انجام عملیات زیر بنایی و اساسی هر قنات باعث کاهش هزینه های نگهداری آنها و نیز عدم نیاز به عملیات تکراری از جمله لایروبی سالانه می گردد، از ریزشهای شدید گالری قنات (کوره) جلوگیری به عمل آورده و به پایداری آبدهی قنوات کمک شایانی میکند .

بشارتی خاطر نشان کرد: انجام مطالعات دقیق برای اولویت بندی و بررسی کامل نیازهای قنوات و برآورد هزینه های مربوطه همراه با نقشه های اجرایی در موفقیت اجرای این سیاست نقش مهمی دارد که می بایست مورد توجه قرار گرفته و برای انجام آن اعتبارات مورد نیاز تأمین گردد.

این مسئول با بیان اینکه اعتبار بلاعوض دولتی تخصیص یافته برای اجرای سامانه های نوین آبیاری در سطح ۱۶۷۵ هکتار معادل ۲۰۹ میلیارد ریال است، تصریح کرد : مجموع اراضی کشاورزی تحت پوشش روشهای نوین آبیاری در استان بالغ بر ۳۶ هزار هکتار است که نتیجه عملیاتی شدن پروژه های اجرا شده، سالانه ۱۱۶ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف اب را در بر خواهد داشت.

لازم به ذکر است به مناسبت هفته دولت ۷۴ پروژه آب و خاک شامل ۶۷ پروژه سیستمهای آبیاری نوین در سطح ۱۶۷۵ هکتار با ۱۴۱۰ بهره بردار و ۷ پروژه قنوات با اعتباری معادل ۱۹۲ میلیارد تومان در شهرستان های اردکان، میبد ،اشکذر ،یزد ،بافق،تفت،ابرکوه ،خاتم و زارچ به بهره برداری میرسد.