رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفت از آغاز مرمت مسجد جامع بیداخوید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر؛ جلال دهقان با اعلام این خبر گفت:، این بنا متعلق به قرن هشتم هجری است که در روستای بیداخوید دهستان بنادکوک در شهرستان تفت واقع‌شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت بابیان این‌که نام مسجد بیداخوید متأثر از نام روستای بیداخوید است، افزود: ورودی این مسجد در جبهه غربی آن واقع‌ شده است.

دهقان اضافه کرد: گنبدخانه این مسجد به صورت مربع است که در فضای گنبدخانه سه طاق در شرق، شمال و غرب دیده می‌شود. طاق غرب و شمال با کاشی خشت‌های شش ضلعی تزئین شده و در طاق شرقی با نقش مایه به صورت گره‌های چوبی دیده می‌شود.

او ادامه داد: برای دسترسی به طاق‌ها دو ورودی موجود بوده است که یکی در فضای زیر گنبد خانه کنار ورودی است که هم‌اکنون آن را پوشانده‌اند و فقط درب چوبی آن موجود است و دیگری در خارج از بنا در جبهه شمالی که با پله‌های چوبی به طبقه بالا هدایت می‌شویم. طاق سمت شرقی باز است و یکی از ورودی‌های شبستان به شکل مستطیل است.

به گفته دهقان نوع، شکل و ساختار پلان بنا، قدمت آن و هم‌چنین تزئینات آجرکاری موجود جز ویژگی‌های بارز این بنا محسوب می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت جمع‌آوری اندود کاه‌گل، جمع‌آوری اندود سفیدکاری داخل مسجد، جمع‌آوری اندود کاه‌گل دیوارهای مسجد، اجرای کاه‌گل و آجر فرش پشت‌بام اجرای سفیدکاری داخل مسجد، اجرای بندکشی سقف و مرمت آجرهای فرسوده دیوار مسجد و اجرای کاه‌گل دیوارهای مسجد را از مهم‌ترین اقدامات مرمتی این بنا عنوان کرد.

این مسجد تاریخی به شماره ۳۱۳۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.