رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردکان ضمن هشدار در خصوص شیوع تب مالت، تاکید کرد: شهروندان از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر؛ تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که باکتری بروسلا ایجادکننده آن می باشد و به دلیل تشخیص بالینی سخت درانسان به بیماری هزار چهره معروف شده است.

دکتر طاهره عظیم پور رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردکان در این رابطه تصریح کرد: طبخ نیم پز گوشت، خوردن جگر خام یا نیم پز، تنفس هوای آلوده آغل، آلوده شدن مخاط انسان هنگام شیردوشی از طریق دام آلوده و در اکثر موارد مصرف پنیر، بستنی و آغوز دام آلوده نیز از راه‌های انتقال تب مالت به انسان است.
وی افزود: ترشحات جنینی یا زمان‌های سخت‌زایی دام که می‌تواند از طریق خراش‌های دست دامدار به فرد منتقل شود یکی از راه‌های انتقال این بیماری در جمعیت‌های روستایی است که باید مورد توجه جدی دامداران قرار گیرد.
وی، واکسیناسیون رایگان دام، نظارت بر مراکز عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی و لبنی، نظارت بر خرید و فروش و جابه‌جایی دام‌ها، تست و خونگیری تب مالت، ، کلاس‌های آموزشی و آشنایی دامداران با بیماری تب مالت را از اقدامات مورد ارائه دامپزشکی در پیشگیری از تب مالت خواند و افزود: بهترین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری معدوم نمودن بهداشتی جنین‌های سقط شده، پوشیدن دستکش و چکمه حین انجام فعالیت در محیط دامداری، استفاده از لبنیات پاستوریزه می باشد.
عظیم پور افزود: بی‌اشتهایی، تب، تعریق شبانه، سردرد، دردزانو و مفاصل و کمردرد از علایم ابتلا به تب مالت می باشد و افراد در صورت مشاهده این علایم باید به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.