رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از وجود ۲۸ واحد پرورش بوقلمون به ظرفیت ۱۶۶هزار و ۱۵۰ قطعه در هر دوره خبر داد. به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر؛ سید ابوالفضل وکیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از وجود ۲۸ واحد پرورش بوقلمون به ظرفیت ۱۶۶هزار و ۱۵۰ قطعه در هر دوره خبر داد. وکیلی ضمن اشاره […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از وجود ۲۸ واحد پرورش بوقلمون به ظرفیت ۱۶۶هزار و ۱۵۰ قطعه در هر دوره خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر؛ سید ابوالفضل وکیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از وجود ۲۸ واحد پرورش بوقلمون به ظرفیت ۱۶۶هزار و ۱۵۰ قطعه در هر دوره خبر داد.

وکیلی ضمن اشاره به اینکه بیشترین ظرفیت تولید بوقلمون استان مربوط به شهرستان های مروست ، اشکذر ، تفت و مهریز است اظهار کرد : پیش بینی می شود در سال جدید به دلیل تثبیت و سازگاری اقتصادی و حمایت های تسهیلاتی، وضعیت تولید ارتقاع یافته و شاهد تولید ۴هزارتن گوشت بوقلمون باشیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید گوشت بوقلمون در استان بیش از ۴۳۰۰تن است افزود : در حال حاضر ۱۴ پروانه تاسیس واحد های پرورش بوقلمون به ظرفیت ۴۸هزار و ۵۰۰قطعه صادر شده که به تدریج با بهره برداری از این واحد ها، انتظار می رود در سال های آینده ۱۲۰۰تن گوشت بوقلمون تولید و به مجموع ۴ هزار تن اضافه خواهد شد ، در نتیجه استان در مسیر تبدیل شدن به قطب تولید این گوشت گام بر میدارد.

به گفته رئیس سازمان و با توجه به آمار واحدهای پرورش بوقلمون در کشور و زمینه سازی سرمایه گذاری برای پرورش این محصول ، پیش بینی می شود که استان یزد در سال های آینده به یکی از استان های مطرح در تولید گوشت بوقلمون تبدیل شود.

این مسئول تصریح کرد : در توسعه دامپروری بخصوص بخش طیور باید به چند عامل مهم توجه نمود که شامل؛ ضریب تبدیل ، بازه لاشه و میزان تولید گاز های گلخانه ای است.

وی در این راستا افزود : لازم به ذکر است سویه های بوقلمون امروزی ضریب تبدیل نزدیک به مرِغ گوشتی و بازده لاشه بیشتر از ان و میزان تولید گازهای گلخانه ای ( معادل گاز دی اکسیدکربن) مشابه با مرغ گوشتی تولید میکنند و تنها ۱۴/۵درصد از گاز های گلخانه ای جهان توسط صنعت دام و طیور تولید شده که در این بین سهم طیور کمتر از همه است .

وکیلی با بیان این که گوشت بوقلمون می تواند جایگزین خوبی برای گوشت قرمز باشد عنوان کرد : برخلاف تصور عموم گوشت بوقلمون گوشت صرفا سفید نیست و قسمت هایی از ان مثل ران ، گوشت قرمز محسوب می شود .

وی با اشاره به خواص این گوشت ذکر کرد: به طور کلی گوشت بوقلمون ۲۳درصد پروتئین دارد ، بعلاوه اینکه توانایی تبدیل و تولید اسیدهای چرب امگا ۳ را دارد که این ماده برای قلب و عروق بسیار مفید است ،هم چنین گوشت بوقلمون غنی از روی و نیاسین است که از اب مروارید چشم جلوگیری می کند .

به گفته این مقام مسئول قیمت هر کیلو گوشت بوقلمون بین ۹۵تا۱۰۵ هزارتومان بوده و مقرون به صرفه است و از آنجایی که بخشی از آن بعنوان گوشت قرمز محسوب می شود می تواند به عنوان اهرمی برای پیشگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز استفاده شود.