مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: با آغاز فصل بهار و تابستان احتمال سرایت و انتقال بیماری‌ CCHFتب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق گزش کنه و تماس مستقیم با خون یا لاشه حیوان آلوده افزایش می‌یابد. به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر، علی فاتحی نیا بیان کرد: مخزن اصلی ویروس تب کریمه کنگو […]

مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: با آغاز فصل بهار و تابستان احتمال سرایت و انتقال بیماری‌ CCHFتب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق گزش کنه و تماس مستقیم با خون یا لاشه حیوان آلوده افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر، علی فاتحی نیا بیان کرد: مخزن اصلی ویروس تب کریمه کنگو در طبیعت، کنه‌ها هستند و حیوانات، بیماری بدون علائم و در برخی مواقع با تب چند روزه مشاهده می‌شود؛ اما در انسان باید مراقبت‌های خاص انجام شود. در صورت قصور و کوتاهی، این بیماری منجر به مرگ و میر نیز می‌شود‌.

وی از دامداران‌ خواست تا بدن دامها و اماکن نگهداری دامها را علیه انگل های خارجی از جمله کنه ها سمپاشی کنند تا در معرض ابتلا به این بیماری مشترک بین انسان و حیوان قرار نگیرند.

فاتحی نیا گفت : خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی برای افراد و عدم استفاده از دستکش برای تمیز کردن و خرد کردن گوشت در خانمهای خانه دار افزایش می یابد.

وی افزود: در صورت کشتار دام در کشتارگاه های صنعتی دام که در آنجا با حضور دامپزشک مسئول فنی بهداشتی در محل کشتار و بازرسی از دام قبل ، حین و بعد از کشتار و نگهداری گوشت در پیش سرد تا ۲۴ ساعت، سپس عرضه گوشت در مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی انجام می شود، هیچ خطری متوجه مصرف کننده نیست.

این مقام مسئول در پایان توصیه کرد مردم عزیز استان ضمن اینکه گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت های بهداشتی دامپزشکی تهیه می کنند، به لیبل و مهر دامپزشکی بر روی لاشه ها نیز توجه ویژه داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با سامانه ۱۵۱۲ تماس حاصل نمایند.