مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: تغذیه گندم در مرحله تشکیل خوشه و طویل شدن ساقه انجام می گیرد و چون در این مرحله بیشترین جذب را داریم باید از طریق محلول پاشی و کود ابیاری در جذب و رسیدن مواد غذایی لازم به گندم کمک کنیم. به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر، یدالله جواد […]

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: تغذیه گندم در مرحله تشکیل خوشه و طویل شدن ساقه انجام می گیرد و چون در این مرحله بیشترین جذب را داریم باید از طریق محلول پاشی و کود ابیاری در جذب و رسیدن مواد غذایی لازم به گندم کمک کنیم.
به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر، یدالله جواد پور با اشاره به این که در حال حاضرموقع تغذیه مزارع گندم است خاطر نشان کرد: تغذیه گندم در مرحله تشکیل خوشه و طویل شدن ساقه انجام میگیرد و چون در این مرحله بیشترین جذب را داریم  باید از طریق محلول پاشی و کود ابیاری در جذب و رسیدن مواد غذایی لازم به گندم کمک کنیم.

وی افزود: ترکیبات ازت دار،ترکیبات دارای اسید آمینه وجلبک های دریایی،ترکیباتی که حتی عنصر روی را دارندنیز برای داشتن خوشه های گندم خوب میتوانند خیلی کمک کنند .

جوادپور ضمن بیان این موضوع که در یک مزرعه گندم مهمترین عامل داشتن تعداد خوشه های زیاد و طولانی با دانه های درشت است گفت :  در پایان فصل هنگام درو خوشه های گندم , باید وزن هزاردانه ان ها بالا باشد و انجام تغذیه طی  ۱۵تا۲۰ روز آینده در مزارع گندم کاملا حیاتی است و برنامه ریزی ها باید به این سمت باشد تا محصول خوبی برداشت شود.

وی تصریح کرد : در مراحل تکمیلی که مبارزه با آفات نیز در پیش است می توان تغذیه گندم را از طریق برگ و با استفاده از محلول پاشی انجام داد , این اقدام به کاهش هزینه ها هم کمک میکند ضمن اینکه باید ابیاری به اندازه کافی در مزارع انجام شود .

این مسئول با اشاره به اینکه هرگونه تنش ابی به مزارع در بازه زمانی ۱۵فروردین تا ۱۵ اردیبهشت باعث بادزدگی شده و خوشه ها را از بین برده و وزن هزاردانه را کاهش میدهد اعلام کرد : در روز های اتی که پیش بینی سرمازدگی شده کشاورزان مراقب باشند چنانچه سرما زدگی حاصل شد و خوشه ها اسیب دید باید محلول پاشی با مواد ضد استرس ،اسید های امینه و جلبک های دریایی انجام شود و این عمل باعث کمک به مزارع برای بازیافت میشود.

به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با توجه به سطح زیر کشت امسال و نیز کود خوبی که در اختیار کشاورزان قرار گرفت انتظار می رود محصول نسبت به سال گذشته افزایش یابد , پیش بینی میشود که تولید گندم کل استان امسال حدود ۳۰هزارتن باشد ولی سهم ابلاغی خرید ما ۵هزارتن است که این مقدار نسبت به سال گذشته به صورت صد در صد افزایش خواهد داشت.