تهران
کد خبر:98407
پ

خانه های خالی از سکنه عاملی برای تخریب بناهای بافت تاریخی در سیل

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: در بافت تاریخی در مقایسه با دیگر مناطق شهرداری، کمترین میزان مشکل ناشی از سیل را داشتیم و موضوع اصلی که در بافت مشکل ایجاد کرد ساختمان های نا ایمن، خالی از سکنه و متروکه بودند که علاوه بر مشکلی که برای بنا درست کرد برای همسایگان نیز باعث […]

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: در بافت تاریخی در مقایسه با دیگر مناطق شهرداری، کمترین میزان مشکل ناشی از سیل را داشتیم و موضوع اصلی که در بافت مشکل ایجاد کرد ساختمان های نا ایمن، خالی از سکنه و متروکه بودند که علاوه بر مشکلی که برای بنا درست کرد برای همسایگان نیز باعث بروز مشکل و خطر شد.

 

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر، نماینده شورای اسلامی شهر یزد در شهرداری منطقه بافت تاریخی در گفتگو رادیویی برنامه صدای شهر گفت: متاسفانه در هفتم و هشتم مرداد ماه بارندگی شدید سامانه مانسون که معمولا در اقیانوس هند و مناطق جانبی از جمله هند و پاکستان رخ میداد در یک تحولی که بسیاری از متخصصین به دلیل  تغییرات اقلیمی ناشی از رفتار اشتباه بشر کنونی با محیط زیست میدانند به سمت اراضی نواحی شمالی تر آمد و مناطق مرکزی ایران از جمله استان یزد را تحت تاثیر قرار داد.

تجملیان ادامه داد: بررسی های کارشناسی که انجام شده نشان میدهد که میزان تاب آوری شهر یزد در برابر بارندگی در یک شبانه روز ۱۸ میلی متر است یعنی اگر حداکثر  تا ۱۸ میلیمتر در یک شبانه روز بارندگی داشته باشیم شهر مشکل خاصی بر نمیخورد و ساختار دفع آب های سطحی جوابگو است. در روز های هفتم و هشتم مرداد ماه در ۳ الی۴ ساعت حدود ۸۳ میلیمتر بارندگی داشتیم که بی سابقه بود و در حقیقت با یک شرایط عادی مواجه نبودیم.

عضو شورای اسلامی شهر یزد  تصریح کرد: البته در بافت تاریخی در مقایسه با دیگر مناطق شهرداری، کمترین میزان مشکل ناشی از سیل را داشتیم و موضوع اصلی که در بافت مشکل ایجاد کرد ساختمان های نا ایمن، خالی از سکنه و متروکه بودند که علاوه بر مشکلی که برای بنا درست کرد برای همسایگان نیز باعث بروز مشکل و خطر شد.

وی ادامه داد: خالی از سکنه و متروکه بودن باعث تخریب ساختمان میشود. آب های سرگردان سطحی نیز در بافت ایجاد شد که مربوط به ورود سیلاب از بیرون از شهر نبودند. در منطقه ای در بافت تاریخی مشاهده شد شیب بندی کوچه ها طوری است که شیب همه انها به سمت یک کاروانسرای تاریخی داخل شهر است و زمان بارندگی آب ها هدایت شده و به آن کاروانسرا سرازیر میشوند. این موضوع نشان میدهد هنگام آسفالت معابر در بافت به شیب بندی صحیح و مدیریت آب های جاری در سطح معابر همچنین حفر چاه های جذبی با عمق مناسب دقت نشده است.

تجملیان در رابطه با فرآیند های استمراری که باید انجام شود گفت:  باید طی یک فرآیند مستمر در چند روز قبل از بارندگی تمام معابر جارو و حفره ها در داخل چاه های فاضلاب پاکسازی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه چاه های جذبی بافت تاریخی دریچه های مناسب یا عمق مناسب ندارد بعضی چاه ها نیز به قنوات شهر متصل شده اند که خطر ساز است.معضل دیگری که وجود دارد این است که زمانی که شبکه فاضلاب شهر طراحی و اجرا شده است دقت نشده که باید در خروجی ساختمان و شبکه فاضلاب دریچه های یک طرفه قرار دهند که زمانی که شرایط بحرانی رخ میدهد و شبکه نمی تواند آب ها را دفع کند، فاضلاب داخل منازل وارد نشود و سازمان ابفا در این خصوص موظف است به نمایندگان  مردم در شورا پاسخگو باشد و این مشکل پیگیری و رفع شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید